Pembuatan Mobile Learning Kerja Bangku Untuk Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri Dua Karanganyar

Ali Marsanto - Universitas Surakarta, Tri Irianto Tjendrowasono - Universitas Surakarta

Abstract


ABSTRACT: The development of mobile applications in the recent era, advancing so rapidly. From
year to year, the use of gadgets is increasing and more and more features or content offered. Mobile
applications are applications that are developed and implemented in an environment of mobile
devices such as Personal Digital Assistant (PDA), Smartphone and Mobile (HP). Besides the content
that is mostly still are entertainment.
Not been widely used software applications to media study. So in this study will make learning
software applications such as Mobile Learning Work Bench.
The aim of this study was to produce a Mobile Learning Work Bench for students majoring Machining
at SMK Negeri 2 Karanganyar and benefit from the manufacture of Mobile Learning Work Bench as a
medium of learning that will facilitate the students of SMK Negeri 2 Karanganyar in studying
Mechanical Machining especially Work Bench. In the manufacture of Mobile Learning taken some
respondents to get good results, then used some method of research is the method of data collection,
methods of software development, testing and implementation.
Expected terbentukya Mobile Learning Work Bench can be used as a medium of learning with mobile
phones so that the students of SMK Negeri 2 Karanganyar more flexibility in learning the Work Bench.
Keywords: Mobile Learning
ABSTRAK: Perkembangan aplikasi mobile di era belakangan ini, maju begitu pesat. Dari tahun ke
tahun, penggunaan gadget semakin meningkat dan semakin banyak fitur atau konten yang
ditawarkan. Aplikasi Mobile adalah aplikasi yang dikembangkan dan dijalankan dalam lingkungan
device mobile seperti Personal Digital Assistant (PDA), Smartphone dan Handphone (HP). Selain
itu konten yang ada kebanyakan masih bersifat hiburan.
Belum banyak dimanfaatkan aplikasi software untuk media belajar. Maka dalam penelitian ini akan
membuat aplikasi software pembelajaran berupa Mobile Learning Kerja Bangku.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menghasilkan Mobile Learning Kerja Bangku untuk siswa
jurusan Pemesinan di SMK Negeri 2 Karanganyar dan manfaat dari pembuatan Mobile Learning Kerja
Bangku sebagai media pembelajaran yang akan mempermudah pelajar SMK Negeri 2 Karanganyar
dalam belajar Teknik Pemesinan khususnya Kerja Bangku. Dalam pembuatan Mobile Learning ini
diambil beberapa responden untuk mendapatkan hasil yang baik, maka digunakan beberapa metode
penelitian yaitu metode pengumpulan data, metode pengembangan software, uji coba dan
implementasi.
Diharapkan terbentukya Mobile Learning Kerja Bangku ini dapat digunakan sebagai media belajar
dengan Handphone sehingga pelajar SMK Negeri 2 Karanganyar lebih leluasa dalam belajar Kerja
Bangku.
Kata Kunci : Mobile Learning

Full Text:

Untitled


DOI: http://dx.doi.org/10.55181/speed.v1i4.425

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


SPEEDD - Sentra Penelitiian Engineering dan Edukasi - 1979-9330 (P) 2088-0154 (O) 2088-0162(C)

GIF - Global Impact Factor 2012 : 0.345, 2013 : 0.412, UIF - Universal Impact Factor - 2014 : 0.12769, SJIF – Scientific Journal Impact Factor 2012 : 4.074, Google Scholar h5 Index: 15, h5 Median: 31